Forside


Rungbyart



Jeanne Rungby

Malerier og kunstværker



Du kan læse min historie, hvis du scroller ned.

Der vil også være kontaktoplysninger.

Under fanen Galleri kan du se mål og priser. 

Er du interesseret i at vide mere, se og eventuelt købe et kunstværk eller have et samarbejde, så send mig en mail.


Jeg besvarer kun seriøse henvendelser.


Se flere malerier under fanen galleri.


 
 
 
 

Se flere malerier under fanen galleri.

Se flere malerier under fanen galleri.

Næseaberne er et gennemgående tema i mine malerier. Den store han som leder flokken, haremmet, har en kæmpe næse og en endnu større mave. På Borneo kaldes han Oran Blanda, efter hollænderne som åbenbart havde noget til fælles med næseaberne (eller det hvide menneske). En dansk mand med et lignende udseende er nok knap så attraktiv i vores kultur. Men sådan er det ikke i næseabernes verden. Hunaberne kan ikke stå for den store lyse næse, som fylder så meget, at han må løfte den når han skal spise. Jo større jo bedre. Sandheden er nok at næsen er resonansrum for hans maskuline faretruende brøl, som hermed bliver mere klangfuldt, når han skal jage de unge rivaler væk.

Spøgelsesaben lever på Borneo. Den har så store øjne, så den kan se om natten, hvor den jager insekter, græshopper og smådyr.

Dronten (på engelsk Dodo) levede på Mauritius.

Den var ca. 1 m. høj og kunne ikke flyve. Den havde et imponerende næb. Den spiste frugter og nødder og byggede reder på jorden.

Den er desværre uddød eller sidst set i 1662.

Dodo betyder sinke (doudo på portugisisk), men i virkeligheden var den angiveligt meget intelligent på grund af hjernens størrelse. Man har CT-scannet dens kranium og sammenlignet det med duer. Den havde også en veludviklet olfaktorisk del af hjernen, hvilket antyder en god lugtesans.

 

Min førsteprioritet var at blive kunstmaler. Anden prioritet var at blive læge.

Jeg blev venligt guidet på rette vej af min mor. Hun sagde ”Min pige. Hvis du skal leve af at være kunstner, skal du først og fremmest være en meget dygtig sælger. Og så skal du være klar til at gå på kompromis med din kunst”.

Det afgjorde sagen. Jeg blev læge. Kunsten måtte høre til i fritiden.


Uddannelse.


Speciallæge i Otorhinolaryngologi (Øre-næse-halssygdomme).


Abstrakte motiver

 

Mine abstrakte motiver symboliserer menneskers livsvilkår og relationer til hinanden. Et fuglelignende væsen, der basker med vingerne, men holdes nede af gamle slidte alt for store sko, der er plantet solidt på jorden, symboliserer livets kamp mellem fornuft og følelser. Andre væsner sidder som parasitter på ryggen af hinanden, symboliserer at meget få relationer er ligeværdige i virkelighedens verden. Nogle løber så stærkt at de taber hovedet eller hjertet og misser livet. Væsener flettes ind i hinanden i en form for livsdans.

 

Inspiration


I mine unge år rejste jeg en del i Sydamerika. Jeg var på Galapagos øerne, hvor der var det mest fantastiske dyreliv. Jeg blev især fascineret af de blåfodede zuluer og af kæmpeskilpadderne. Senere havde jeg familien med til Borneo. Her så jeg næseaber og andre fantastiske dyr. Naturen på Tenerife, især omkring vulkanen Teide har ligeledes være inspirationskilde.

Ellers er observation a menneskelig adfærd og indbyrdes relationer, rollefordelig mellem mennesker en væsentlig inspiration i mine abstrakte malerier. Som læge ser jeg mennesker i det daglige. Der har været rig mulighed for at studere diverse personlighedstyper.


Næsen er et gennemgående tema i mit liv. Næsen symboliserer en fornemmelse for andre mennesker og dynamikken, psykologien i sociale relationer. Næsen er ansigtets centrum. En masse ordsprog relaterer til næsen.


Man skal ikke stikke næsen for langt frem.

Hun har ben i næsen.

Han har næse for….

Jeg sætter næsen op efter…


I mit faglige liv som læge har næsekirurgien fyldt rigtigt meget. Næsekirurgi og æstetik hænger sammen. I funktionel næsekirurgi er luftpassagen det primære. Imidlertid skyldes den nedsatte luftpassage ofte en skæv næse eller en skæv næseskillevæg, som skal korrigeres før funktionen er i orden. Og her kommer det æsetiske ind i næse-jobbet.


Efter mange års ekstrem travlhed som speciallæge, har jeg nu fået mere tid til at genoptage mine malerier. Det er som at finde sig selv igen.


Jeg er autodidakt kunstner, men har deltaget i utallige kurser i årenes løb for at rafinere mine teknikker: Holbæk kunsthøjskole, Kunstværket hos Mette Lorentzen i Roskilde og diverse højskoler (Engelsholm, Brandbjerg). Blandt læremestre kan nævners Daniel Heugas, Mette Lorentzen, Jesper Christiansen, Else Haakonsen. 


Materialerne

varierer mellem plantematerialer, tekstiler, powertex produkter, acrylmaling og pigmenter samt acrylink - og til sidst lak.


Nogle malerier har kvalitetsramme med museumsglas mens andre er uden ramme. Derfor er der stor prisvariation da kvalitetsrammer koster. Jeg mener dog, at rammen er en meget væsentlig del af maleriet.


På det seneste har jeg grebet fat i en ny teknik, nemlig grafisk tryk. 


Nedenfor ses enkelte eksempler på min kunst.   

Se mere under fanerne galleri, portrætter og grafik.                   


Kontakt info@rungbyart.dk